1

2

Nasze przepisy Przepisy z jabłkami

Przepisy

Przepisy z jabłkami

Pachnące, pyszne jabłka kuszą paletą odmian, barw i smaków. Soczyste i kruche, słodkie i kwaskowe, twarde i miękkie – wszystkie zawierają dużo witaminy C, wzmacniającej odporność oraz krzem, który korzystnie wpływa na nasze włosy i cerę. Najwięcej witamin znajduje się pod skórką owocu, którą (w postaci surowej lub suszonej) warto dodawać do domowych herbatek, a obrane jabłko dobrze jest skropić cytryną, aby nie ciemniało i nie traciło witamin. Owoce do domowych dżemów, musów, sosów oraz przecierów najlepiej poddusić razem ze skórką i gniazdami nasiennymi, a następnie przetrzeć przez sitko – dzięki temu do maksimum wykorzystamy zawarte w nich cenne pektyny. Substancje te dostarczają dużo energii, regulują trawienie, a także oczyszczają organizm z toksyn.

Smakowite i bogate w substancje odżywcze jabłka mają też wyjątkową pozycję w naszej kuchni. Dodajemy je do ciast, deserów i sałatek, do farszów, pieczeni i zapiekanek, do bigosów, zup, szaszłyków, sosów i rozmaitych potraw duszonych. Zapraszamy na wyśmienite potrawy z jabłkami - słodkie, wytrawne, pikantne – przyrządzane na różne sposoby!

Kalorie 46 kcal/100 g

Wartości odżywcze i właściwości

Jabłka są przede wszystkim źródłem pektyn, które pomagają wydalać z organizmu toksyny, stymulują wzrost korzystnej flory bakteryjnej jelit i poprawiają ich perystaltykę. Jabłka warto jeść na surowo, ewentualnie poddając je minimalnej obróbce termicznej – surowe owoce ze skórką mają największą wartość odżywczą. Zawierają witaminę C (od 4 mg do 20 mg/100 g), potas (134 mg/100 g) i kwercetynę.

Ciekawostki

Wiele osób może kojarzyć ilustracje jeży, które wynoszą z ogrodu jabłka na swoim kolczastym grzbiecie. Jest to mit – jeże są tak naprawdę mięsożerne.

Poznaj nasze propozycje pełne pomysłów, inspiracji, a jednocześnie tradycyjnego smaku: