Dania z brokułami

Potrzebne dobre pomysły na brokuły? Oto kremowe zupy, zapiekanki, sałatki, a nawet naleśniki – wszystko z dodatkiem delikatnych, zielonych kwiatostanów brokuła. Przyrządzając potrawy z brokułami, nie odrzucajmy łodyg – nadadzą daniu miły, szparagowy smak, choć trzeba dłużej je pogotować.

Kalorie 27 kcal/100 g

Wartości odżywcze & właściwości

Brokuły to skarbnica potasu (prawie 385 mg/100 g), który (działając odwrotnie niż sód) ma zdolność obniżania ciśnienia krwi poprzez rozszerzanie naczyń krwionośnych. Brokuły dostarczą również witaminy C (blisko 83 mg/100 g), betakarotenu (920 µg/100g), kwasu foliowego (119 µg/100g). Jako zielone warzywo dostarczają także wapnia . Przypisywane jest im działanie przeciwnowotworowe, ponieważ zawierają sulforafan, silny przeciwutleniacz, który prawdopodobnie blokuje nowotworowe mutacje komórek i usprawnia likwidację komórek powstającego nowotworu. Aby brokuły zachowały tę cenną właściwość, powinny być krótko gotowane na parze. Sulforafan również bakterie Helicobacter pylori, odpowiedzialne m.in. za stany zapalne żołądka i choroby jelit.

Ciekawostki

Jeżeli lubisz brokuły, postaraj się polubić również ich kiełki, które również mają również sa cennym elementem naszej diety. Pasują do wielu potraw – na zimno i na ciepło.