Nasze przepisy Danie z olejem słonecznikowym

Danie z olejem słonecznikowym

Ze względu na neutralny smak i bardzo delikatny aromat olej słonecznikowy ceniony jest przede wszystkim jako składnik dressingów i zimnych sosów oraz jako dodatek do sałatek i surówek. Na oleju słonecznikowym można usmażyć jajka, lub podsmażyć warzywa, grzyby czy rybę, ale nie nadaje się on do długotrwałego smażenia mięsa w wysokiej temperaturze. Dobrze natomiast sprawdza się w potrawach gotowanych lub duszonych, a także w domowych wypiekach i z jego dodatkiem możemy przygotować niejedno smakowite danie. Z olejem słonecznikowym przyrządzimy pożywne, kolorowe zapiekanki, farsze do pikantnych wypieków, tortille, kompozycje jarzynek do obiadu, potrawy z ryb i drobiu oraz fantazyjne sałatki. Znajdą się także przepisy na chleby i bułeczki oraz coś dla łasuchów, czyli pomysły na jagodzianki, słodkie kremy, szampańską babkę, oryginalny red velvet oraz serowo-drożdżowe wiatraki słodziaki.

Kalorie

884 kcal/100 g

Wartości odżywcze i właściwości

Technologię wytwarzania oleju słonecznikowego opatentowano w 1716 roku – jest produkowany z nasion rośliny oleistej (słonecznika). Nie powinien być podgrzewany powyżej 100 stopni Celsjusza ze względu na dużą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, które w wysokiej temperaturze ulegają niekorzystnym przemianom. Olej ten najlepiej więc spożywać na surowo. Profil kwasów tłuszczowych oleju słonecznikowego jest dla organizmu mniej korzystny niż w przypadku oleju rzepakowego, gdzie występują idealne proporcje kwasów tłuszczowych Omega-3 do Omega-6. Olej słonecznikowy, tak jak inne oleje roślinne, zawiera także witaminę E i lecytynę.

Ciekawostki

Ekologiczny olej słonecznikowy nie jest filtrowany – osad występujący na dnie butelki jest naturalny. Wymieszany z miodem i żółtkiem może posłużyć jako maseczka do twarzy. Normalizuje ona wydzielanie sebum, dlatego jest polecana dla cery mieszanej i tłustej.