Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Dlaczego warto jeść bób?

Jest to roślina z rodziny strączkowych. Sezon na bób trwa krótko, bo zaledwie od czerwca do lipca. Jest źródłem białka roślinnego, węglowodanów, błonnika i witamin A i C. Doskonale nadaje się do mrożenia na surowo lub po blanszowaniu (krótkim gotowaniu, do minuty, i zahartowaniu w zimnej wodzie). 

Jeśli masz możliwość, kupuj bób bezpośrednio u rolnika lub na bazarku. Największą radość sprawia mi kupowanie bobu jeszcze w łupinkach, i wyjmowanie świeżutkiego, zielonego prosto do gotowania. Ten pakowany w woreczki plastykowe bardzo szybko się psuje i kisi. Jeśli bób jest żółtawy i ma ciemne plamki, nie kupuj. Powinien być jasno zielony.

Jak przygotować bób?

Bób można jeść na surowo (zwłaszcza na początku sezonu), jednak po obróbce cieplej łatwiej się trawi. Gotuje się go krótko (gotowany 4-5 min w osolonej wodzie będzie idealny - al dente. Warto unikać rozgotowywania bobu). Aby zatrzymać zielony kolor, wartości odżywcze i ułatwiać trawienie gotuj go ze szczyptą sody i od razu po ugotowaniu zahartuj zalewając zimną wodą.

Ciekawą alternatywą jest gotowanie na parze, w bambusowych koszyczkach, przez ok 4 min. Nie traci tak wiele składników odżywczych i minerałów, jak podczas tradycyjnego gotowania.

Po ugotowaniu bób sprawdza się w wielu przepisach: zagniatany w formie pesto, jako główny składnik falafeli, w zupach, pastach itp. Możesz go serwować w towarzystwie:

  • sezonowych warzyw takich jak pomidory, ogórki, cebula, czy marchewki,
  • kiełbasek jak np. chorizo,
  • jajek,
  • serów jak mozzarella, twaróg, żółty dojrzewający itp.
Ciesz się gotowaniem z Winiary - teaser full

Ciesz się gotowaniem z Winiary

Szukasz pomysłu na szybki obiad? A może sosu, który podkreśli smak Twoich dań? Z naszymi produktami z łatwością przyrządzisz aromatyczne potrawy na różne okazje.

Zobacz produkty