Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Dieta powinna być zbilansowana i odpowiednio dobrana do indywidualnych potrzeb. Dobra i zrównoważona dieta powinna zawierać wiele elementów, które zapewnią organizmowi optymalny zestaw składników odżywczych. Do prawidłowego funkcjonowania ludzki organizm potrzebuje białka, węglowodanów i tłuszczów, ale również witamin i składników mineralnych. Warzywa i owoce zawierają łatwo przyswajalne przez organizm witaminy i minerały, które odpowiadają np. za wzmocnienie układu odpornościowego, krwionośnego, pomagają też walczyć z powstawaniem wolnych rodników. Dodatkowo, witaminy i minerały są niezbędne do dobrego funkcjonowania całego organizmu.

Pięć to żelazna podstawa, czyli codzienna porcja warzyw i owoców

Zróżnicowanie dostępnych diet jest ogromne i każdy może wybrać taką, która jest najlepiej dostosowana do jego potrzeb. Należy jednak pamiętać o tym, że warzywa i owoce są podstawą każdej, różnorodnej diety.
Zalecane jest spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, z czego warzywa powinny stanowić większość, a przynajmniej 3 z 5 zalecanych porcji. Porcja warzyw albo owoców powinna być jak najbardziej różnorodna i najmniej przetworzona – wtedy składniki te utracą najmniej swoich wartości odżywczych i witamin.

WINIARY ZwZ

 

Zupy są dobrym sposobem na wprowadzenie warzyw do diety

Jeśli nie masz pomysłu, jak wprowadzić do swojej diety dużo różnorodnych warzyw, możesz sięgnąć po sprawdzone rozwiązanie i zacząć gotować pyszne i zdrowe zupy! Warzywne buliony, aksamitne kremy, różnorodne składniki i ich obfitość powinny ułatwić wprowadzenie do diety większej ilości warzyw.
Warto gotować zupy z sezonowo dostępnych produktów, które zawierają najwięcej cennych składników. Ponadto zupy warzywne mogą wpływać na utrzymanie zgrabnej sylwetki i wcale nie muszą być tuczące! Wystarczy, że zupa warzywna będzie ugotowana na solidnej porcji warzyw, z dobrymi tłuszczami, a bez zbędnych, tuczących dodatków-wypełniaczy.

WINIARY ZwZ

Latem możesz postawić na przygotowanie słodkich zup z owoców! Takie danie na pewno posmakuje najmłodszym i pomoże przemycić do jadłospisu jeszcze więcej wartościowych składników.

WINIARY ZwZ

 

Jak nie utracić witamin i składników mineralnych z zupy?

Zupy dostarczają wielu witamin i minerałów, należy tylko zadbać, aby były odpowiednio przyrządzone. Długie gotowanie warzyw pozbawia ich wartości odżywczych i sprawia, że witaminy stają się bezużyteczne. Warto zatem postawić na zupy gotowane krótko, w których warzywa będą tylko zblanszowane i zachowają pełnię swoich właściwości odżywczych.

WINIARY ZwZ

Dobrym rozwiązaniem jest również przygotowanie zup-kremów, których bazą będą również delikatnie podgotowane warzywa. Należy pamiętać, że sporo witamin zawartych w warzywach rozpuszcza się w tłuszczach i dopiero wtedy może być przyswojona przez organizm.

WINIARY ZwZWINIARY ZwZ

 

Zupy a pory roku

Zupy zawsze warto gotować tak, aby w pełni wykorzystać bogactwo sezonowych warzyw. Na wiosnę będą to zatem wszelkiego rodzaju nowalijki: młoda marchewka, pietruszka, seler, botwina. Latem i jesienią wybór jest największy, bo dostępne są prawie wszystkie lokalne warzywa. Dodatkowo latem możemy postawić na gotowanie prostych chłodników, które nasycą żołądek nie obciążając go przy tym nadmiernie.

WINIARY ZwZWINIARY ZwZ

W zimie możemy odkryć dodatkowy plus jedzenia zup. Treściwe, gęste i sycące zupy mogą zamienić się w pełnowartościowe dania, jeśli dodamy do nich kaszę i przyprawimy rozgrzewającymi przyprawami.

WINIARY ZwZWINIARY ZwZ

 

Autor: Ania

Ciesz się gotowaniem z Winiary - teaser full

Ciesz się gotowaniem z Winiary

Szukasz pomysłu na szybki obiad? A może sosu, który podkreśli smak Twoich dań? Z naszymi produktami z łatwością przyrządzisz aromatyczne potrawy na różne okazje.

Zobacz produkty