Wegański majonez to alternatywa dla tradycyjnego majonezu na bazie jajek. Tak samo może być wykorzystywany w wielu daniach oraz jako dodatek do kanapek. Warto poznać różne rodzaje majonezów wegańskich — robiony na aquafabie, z tofu lub z mleka sojowego z dodatkiem oleju. Ich smak jest wręcz identyczny jak ten, który znamy ze sklepów. Podane w przepisie proporcje można zmieniać według upodobań — niektórzy wolą, gdy masa jest bardziej octowa, a inni gdy jest słodsza.

Majonez z aquafaby 

Aquafaba to niezwykły składnik, który nadal nie jest znany wielu osobom. Jest to zalewa z puszki po ciecierzycy bądź też woda pozostała po jej ugotowaniu. Ma wspaniałe właściwości — można ją ubić dokładnie tak, jak białko jaja i dokładnie tak samo jej używać. W związku z tym nada się do robienia bezy, kremów czy musów. Co więcej, emulguje podobnie jak żółtka, dzięki czemu z powodzeniem może stać się bazą dla wegańskiego majonezu. 

Majonez wegański na aquafabie jest gładki i puszysty. Smakiem do złudzenia przypomina ten tradycyjny, jednocześnie ma o wiele lżejszą formułę. Co ważne, jest również o wiele łatwiejszy w przygotowaniu, od majonezu na jajkach. 

Można dodawać do niego także różne dodatki, tworząc w ten sposób ciekawe w smaku sosy. Można też wzbogacać przepis podstawowy o ulubione zioła: tymianek, estragon, bazylię, kolendrę, zgniecione ząbki czosnku czy posiekaną ostrą papryczkę chilli. 

Najlepszy wegański majonez z tofu 

Majonez przygotowany z dodatkiem tofu jest bardzo łatwy do zrobienia. Najważniejsze jednak, aby ten składnik miał aksamitną konsystencję. Jest to bardzo dobra wersja nie tylko dla wegan, ale i dla osób, które są uczulone na gorczycę, gdyż do tego majonezu nie jest potrzebna musztarda. W efekcie powstaje kremowa i sztywna masa, do złudzenia przypominająca tradycyjną wersję. 

Majonez z mleka sojowego i oleju 

Kolejną wersją majonezu wegańskiego jest przepis z wykorzystaniem mleka sojowego i oleju z dodatkiem octu. Ważne jest to, aby użyć właśnie tego napoju roślinnego, gdyż tylko on zawiera lecytynę. Spokojnie natomiast można użyć kupnego mleka sojowego bez cukru. Jego przygotowanie jest bardzo szybkie, gdyż nie wymaga długiego miksowania. Po wymieszaniu wszystkich składników, powstaje gęsty majonez, który idealnie sprawdzi się do ulubionych potraw, na przykład sałatek, kanapek czy jako baza do sosu. 

Wegański majonez — zawsze się udaje 

Może się zdarzyć, że podczas robienia majonezu masa nie zgęstnieje — nie należy jej jednak wtedy wylewać. Wystarczy odstawić ją na noc do lodówki, aż się rozwarstwi. Wówczas można od nowa rozpocząć blendowanie i uzyskać odpowiednio gęsty majonez. Płatki drożdżowe z przepisu można zastąpić pastą miso, lub ewentualnie je pominąć. Z kolei czarna sól nadaje jajecznego posmaku — w przypadku, gdy nie macie w domu tego składnika, możecie zastąpić go zwykłą solą kuchenną. Osoby lubiące eksperymenty mogą stworzyć również kolorowy wegański majonez. Wystarczy dodać odrobinę curry lub kurkumy, aby masa stała się żółta, szczyptę herbaty matcha, aby był zielony lub nieco papryki w proszku, aby był różowy. Zmielone suszone pomidory sprawią, że będzie czerwony. Wariantów kolorystycznych, jak i smakowych jest wiele — wystarczy odrobina wyobraźni i można stworzyć zupełnie nowe propozycje. Warto też pójść w klasykę i dodać świeżo wyciśniętego czosnku, aby uzyskać pyszny sos czosnkowy. 

Ciesz się gotowaniem z Winiary | Produkty Winiary

Ciesz się gotowaniem z Winiary

Szukasz pomysłu na szybki obiad? A może sosu, który podkreśli smak Twoich dań? Z naszymi produktami z łatwością przyrządzisz aromatyczne potrawy na różne okazje.

Zobacz produkty