Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Cukier jest składnikiem naszej diety już od pierwszych dni życia. Któż nie przepada za słodkimi cukierkami, batonikami, czekoladą czy orzeźwiającymi lodami? Jednak cukier spożywany w nadmiarze może negatywnie wpływać na zdrowie, dlatego warto szukać jego zdrowszej alternatywy. Które zamienniki cukru warto włączyć do swojej diety?

Jak uniknąć cukru w potrawach?

Cukier niejedno ma imię. Pod tym pojęciem w potocznej mowie kryją się przede wszystkim białe kryształki cukru buraczanego, którym najczęściej dosładzamy napoje, wypieki albo marynaty. Jednak jego nadmiar może być szkodliwy dla zdrowia – wywoływać próchnicę, nadciśnienie, choroby układu krążenia, a przede wszystkim prowadzić do otyłości. Dlatego też, jeśli nie możemy obejść się bez słodkości, warto biały cukier zastąpić innymi, zdrowszymi zamiennikami, które nieraz są mniej kaloryczne i łatwiej przyswajalne przez organizm.

Złocisty miód – zamiennik cukru

Chociaż ma niemal tyle samo kalorii ile cukier buraczany, zawiera lepsze dla organizmu glukozy, fruktozy i inne węglowodany oraz mnóstwo innych substancji prozdrowotnych. Można go dodawać do ciepłych (nie gorących) i zimnych napojów, słodkich deserów, sałatek, a nawet wytrawnych dań mięsnych. Jest także ważnym składnikiem wielu wypieków, którym nadaje charakterystyczny smak. Już kilka łyżek złocistego płynu wystarczy, by przyrządzić znakomite ciastka piernikowe z miodem, będące prawdziwym przysmakiem na bożonarodzeniowym stole.

Aromatyczny syrop klonowy – zamiennik cukru

Gęsty i słodki syrop klonowy pozyskiwany jest z kilku odmian klonów, rosnących głównie w Kanadzie. Chociaż nie zawiera żadnych substancji konserwujących, można go przechowywać w chłodnym i ciemnym miejscu nawet przez półtorej roku. Ten oryginalny jest klarowny, ma ciemnobrązowy kolor i wyróżnia się przyjemnym, karmelowym smakiem. W kuchni wykorzystywany jest przede wszystkim jako polewa do naleśników, placuszków (np. kukurydzianych) czy dodatek do deserów i dressingów sałatkowych. Jest również często dodawany jako marynata w daniach mięsnych, zwłaszcza z delikatnego drobiu czy ryb.

Brzozowy ksylitol – zamiennik cukru

Ksylitol to jeden z najpopularniejszych naturalnych słodzików, doskonale zastępujący zwykły cukier. Jeszcze do niedawna pozyskiwany był z kory brzozowej, obecnie coraz częściej w sklepach można spotkać ksylitol z kukurydzy. Uważany jest za bardziej słodki i niemal o połowę mniej kaloryczny od cukru buraczanego. Udowodniono też, że nie wywołuje, a wręcz zapobiega powstawaniu próchnicy. Drobnie, niemal przezroczyste kryształki ksylitolu doskonale nadają się nie tylko do słodzenia napojów, lecz także jako składnik większości wypieków i deserów.

Słodka stewia – zamiennik cukru

Stewia należy do naturalnych słodzików niezawierających kalorii. Jest znacznie słodsza od cukru, doskonale rozpuszcza się w płynach i świetnie znosi wysoką temperaturę. Można nią dosładzać potrawy dla osób chorych na cukrzycę, gdyż nie powoduje wzrostu poziomu cukru we krwi. Przygotowując takie pyszne przekąski jak torcik truskawkowy, ciasteczka majonezowe czy placek z mascarpone, z powodzeniem możemy zastąpić tradycyjny cukier stawią, oczywiście odmierzoną w znacznie mniejszej ilości.

Popularny erytrytol – zamiennik cukru

Erytrytol w niewielkich ilościach naturalnie występuje w owocach, czerwonym winie i niektórych wodorostach. Na skalę przemysłową otrzymywany jest w trakcie fermentacji glukozy przez odpowiednie gatunki drożdży. Wykazuje zerową wartość energetyczną i nie powoduje dolegliwości ze strony układu pokarmowego, jak to może mieć miejsce w przypadku np. ksylitolu. Doskonale nadaje się do dosładzania gorących napojów, a także przyrządzania wszelkich wypieków, zimnych deserów czy słodkich przetworów na zimę.

Ciesz się gotowaniem z Winiary | Produkty Winiary

Ciesz się gotowaniem z Winiary

Szukasz pomysłu na szybki obiad? A może sosu, który podkreśli smak Twoich dań? Z naszymi produktami z łatwością przyrządzisz aromatyczne potrawy na różne okazje.

Zobacz produkty