1

2

Nasze przepisy Potrawy z amarantusem

Przepisy

Potrawy z amarantusem


Amarantus jest znany z pewnością stałym klientom sklepów ze zdrową żywnością – bowiem amarantus to jedna z najstarszych i najbardziej wartościowych roślin uprawnych! Szarłat wyniosły (czy też wierchowaty) był fundamentem wyżywienia Majów, Azteków i Inków, a obecnie nazywamy go ziarnem XXI wieku.

Ze względu na wysoką wartość odżywczą szarłatu polecamy rozmaite przepisy z amarantusem: na kremową owsiankę, naleśniki amarantusowo-kokosowe, a także owsiankę z bananem i ziarnami amarantusa. Z tymi ziarnami będzie smakować również znakomicie pieczone jabłko z farszem i cynamonem, sałatka warzywna i placek ze śliwkami.

Kalorie

401 kcal/100 g

Wartości odżywcze i właściwości

Bezglutenowy amarantus zawiera porównywalną z mlekiem ilość wapnia, jest też lekkostrawny. Może pomóc opóźnić procesy starzenia się komórek dzięki zawartości skwalenu. Amarantus jest też źródłem witamin z grupy B, które wspierają funkcjonowanie systemu nerwowego i metabolizmu. Dostarcza organizmowi białka roślinnego, które w porównaniu do innych białek roślinnych zawiera spore ilości aminokwasów egzogennych, czyli takich, których sami nie możemy wytworzyć. Amarantus występuje zarówno w postaci kaszy, jak i ekspandowanej (ziaren, które można jeść na surowo).

Ciekawostki

Amarantus był otaczany boską czcią wśród Azteków, jednak za czasów kolonizatorów jego spożywanie zostało zakazane, ponieważ był dla nich symbolem pogaństwa. Stanowił także podstawę pożywienia Majów i Inków.

Poznaj nasze propozycje pełne pomysłów, inspiracji, a jednocześnie tradycyjnego smaku: