Nasze przepisy Przepisy z bakaliami

Przepisy z bakaliami

Zamiast batoników i chipsów – polecamy bakalie! Chrupiące orzechy oraz suszone owoce – rodzynki, śliwki, morele, figi, daktyle, żurawina, banany – są nie tylko smaczną, lecz także bardzo wartościową przekąską. Bakalie to także popularny składnik wielu dań – przede wszystkim słodkich ciast (keksy, mazurki, serniki, makowce itp.), ciasteczek i fantazyjnych deserów. Bakalie można wykorzystać jako dodatek do rozmaitych farszów, mas i kremów, a także do dekoracji naszych wypieków. Zapraszamy na potrawy z bakaliami: domowe ciasta, desery oraz naleśniki, a także na zapiekankę z kuskusem i domowe słodkości „bez pieczenia”.

Kalorie

zależne od wybranych bakalii

Wartości odżywcze i właściwości

Do bakalii należą m.in. orzechy i suszone owoce. Chociaż bakalie są przepyszne, są też niestety kaloryczne, dlatego osoby na dietach odchudzających powinny wliczać w swój dzienny bilans bakaliowe przekąski. Warto jeść orzechy (nawet do 600 kcal/100 g!), ponieważ zawierają m.in. nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżając poziom cholesterolu działają przeciwzakrzepowo i zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę. Ponadto orzechy są cenne dla kobiet w ciąży, a to ze względu na zawartość kwasu foliowego. Najwięcej błonnika spośród bakalii zawierają natomiast figi, które są także źródłem wapnia, potasu, magnezu i żelaza. Dobrym źródłem tych składników są także morele – ilość potasu jest w nich niesamowicie wysoka! Ponadto, w stosunku do fig, morele mogą się pochwalić bardzo wysoką ilością beta-karotenu, czyli prowitaminy A niezbędnej dla prawidłowego widzenia, wyglądu skóry i wzrostu.

Ciekawostki

Osoby cierpiące na migrenę nie powinny przesadzać ze spożyciem fig, daktyli i rodzynek, które zawierają tyraminę – substancję wywołującą bóle głowy.