Nasze przepisy Potrawy z białej fasoli

Potrawy z białej fasoli

Pożywna, wysokoenergetyczna fasola dostarcza nam doskonałej jakości białka roślinnego i w dietach wegetariańskich zastępuje z powodzeniem białko zwierzęce. Fasolę solimy pod koniec gotowania, kiedy jest już prawie miękka (szybciej się ugotuje). Warto trochę się potrudzić, bo potrawy z białej fasoli, które możemy przygotować w domowej kuchni, to prawdziwe przysmaki – sałatki, zupy, zapiekanki, jednogarnkowe kompozycje z dodatkiem kapusty i innych warzyw, fasolowe kociołki, kotleciki i niespodzianki. Dania z białej fasoli – smaczne, sycące i rozgrzewające – polecane są szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy przyda się nam dodatkowa porcja energii i wartościowych składników odżywczych.

Kalorie

288 kcal/100 g – suche nasiona

Wartości odżywcze i właściwości

Fasola jest źródłem białka roślinnego, rozpuszczalnego błonnika, witamin z grupy B (z wyjątkiem B12), fosforu, potasu, magnezu, żelaza, wapnia i cynku korzystnego dla włosów i paznokci. Niestety ma też swoje minusy - jej spożywanie może powodować wzdęcia i gazy, dlatego powinny jej unikać osoby o wrażliwym układzie pokarmowym. Odmiany fasoli białej to: fasola jaś, cannellino i boston. Gotowanie fasoli można przyśpieszyć przez uprzednie moczenie w wodzie.

Ciekawostki

Surowa fasola zawiera fazynę – białko powodujące sklejanie się erytrocytów, które rozkłada się w temperaturze 90 stopni Celsjusza. Jedzenie surowej fasoli może doprowadzić do wymiotów i biegunki.