Nasze przepisy awokado

awokado

Specjaliści od żywienia określają awokado mianem „superfood”, czyli pożywienia doskonałego. Ten kaloryczny owoc zawiera niezbędne kwasy tłuszczowe, witaminy, minerały oraz tzw. fitoskładniki, które korzystnie wpływają na pracę mózgu i serca, regulują ciśnienie krwi, poziom cukru oraz cholesterolu. Warto jadać awokado w sałatkach z dodatkiem innych warzyw, bo zawarte w nim związki zwiększają przyswajalność substancji odżywczych. A jak pokazują zebrane przez nas przepisy na dania z awokado – kulinarnych pomysłów na ten egzotyczny owoc nie brakuje: oprócz fantazyjnych sałatek i przystawek, znajdziemy tu barszcz z awokado, pasty do kanapek (z klasyczną guacamole), koktajle, sushi, a nawet pizzę. Na deser – czekoladowy mus z awokado lub wytrawne tosty z awokado z dodatkiem pleśniowego sera i dojrzałych gruszek.

Kalorie

221 160 kcal/100 g

Wartości odżywcze & właściwości

Awokado jest bardzo kalorycznym owocem ze względu na zawartość tłuszczów (od 15 g do 41 g w 100 g owocu ), ale działa korzystnie dla zdrowia. Kwas oleinowy obniża poziom złego cholesterolu i działa przeciwnowotworowo. Ponadto – awokado zawiera dużo potasu, witaminy B1, B2, E, PP, K i H. W jego skład wchodzi również luteina, a także zeaksantyna – obie substancje wpływają pozytywnie na wzrok. Awokado zawiera też błonnik (3 g/100 g), poprawiający pracę jelit.

Ciekawostki

Awokado było już znane ok. 7000 lat p.n.e. i pochodzi z południowego Meksyku. Ten owoc zawiera składnik nazywany „Mistrzem Antyoksydantów” (z ang. Master Antioxidant) – glutation neutralizuje wolne rodniki w wątrobie, usuwa toksyny z organizmu, zwiększa odporność, obniża poziom kortyzolu (tzw. hormonu stresu).