Nasze przepisy Przepisy z fasolą Jaś

Przepisy z fasolą Jaś

Aby fasola jaś była smaczna i łatwo strawna przed ugotowaniem trzeba moczyć ziarna przynajmniej 12 godzin, następnie wypłukać je pod bieżącą wodą, gotować przez pół godziny, zmienić wodę i gotować do miękkości (ok. 30-40 min.). I jak wszystkie fasole - posolić pod sam koniec gotowania. Potrawy z fasolą jaś – zupy, sałatki, pasty, dania jednogarnkowe z dodatkiem mięsa, grzybów lub warzyw oraz tradycyjne „fasolki po bretońsku” - doprawiamy zazwyczaj majerankiem, kminkiem i tymiankiem, czyli ziołami pobudzającymi procesy trawienne. A żeby zrobić pyszne danie z fasolą jaś wystarczy kilka prostych dodatków – cebula, czosnek, pomidory i... odrobina wyobraźni. Przekonajcie się sami!

Kalorie

300 kcal/100 g – suche nasiona

Wartości odżywcze i właściwości

Fasola jaś jest jedną z odmian fasoli białej, będącej świetnym źródłem białka roślinnego, błonnika i witamin z grupy B. Zawiera także fosfor, potas, wapń i cynk. Regularne spożywanie fasoli może pomagać w przywróceniu organizmowi równowagi kwasowo-zasadowej (ma działanie zasadotwórcze), ale niestety może także powodować wzdęcia i gazy, dlatego warto spożywać ją z ziołami wpływającymi pozytywnie na trawienie (np. majerankiem). Zawiera niewielką ilość tłuszczów (podobnie jak inne rodzaje fasoli).

Ciekawostki

Fanom brytyjskich seriali komediowych fasola jaś może kojarzyć się z… Jasiem Fasolą, chociaż bohater wcale nie jest miłośnikiem tej przekąski;)