1

2

Nasze przepisy Dania z jajkami

Przepisy

Dania z jajkami

Jajo mądrzejsze od kury? Tak, bo jajko to jeden z najmądrzejszych „wynalazków” ewolucji :)WHO rekomenduje spożywanie przez osoby zdrowe 10 jaj tygodniowo, łącznie z tymi, których używamy do ciast, panierowania, klusek czy makaronów. A jakie pyszne potrawy z jajkami można wyczarować w domowej kuchni? Pomysłów na pewno nie zabraknie – wystarczy przejrzeć zebrane przez nas przepisy na domowe dania z jajkami na twardo: jaja faszerowane, zapiekane, z kremem, rozmaitymi sosami, jaja pływające, jaja „niby w koszulkach”, a nawet jaja w koronach! Jedne doskonałe jako elegancka przystawka, inne – idealne na zwyczajny rodzinny lunch czy śniadanie.

Kalorie

155 kcal/100 g

Wartości odżywcze i właściwości

Jajka zawierają pełnowartościowe białko, bogate w aminokwasy, których organizm nie potrafi sam wyprodukować. Ponadto są źródłem kwasów omega-3 i omega-6, witamin A, D, B12, a także wapnia i potasu. Jajko nie zawiera witaminy C. Żółtko jajka zawiera cholesterol (ok. 200 mg/100 g jajka), ale także lecytynę, która rozbija cholesterol na małe cząstki i zapobiega „przyczepianiu się” cholesterolu do ścian krwionośnych. WHO jako normę dopuszcza spożywanie do 10 jajek tygodniowo, jednak jest ona znacznie zmniejszona dla osób z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Ciekawostki

Jaja przeznaczone do handlu są oznaczone klasą A. Z kolei w kodzie systemu chowu jajkom przyporządkowuje się numery od 0 do 3, gdzie 0 oznacza jaja z produkcji ekologicznej, 1 – jajka z chowu na wolnym wybiegu, 2 – jaja z chowu ściółkowego, a 3 – jajka z chowu klatkowego.

Poznaj nasze propozycje pełne pomysłów, inspiracji, a jednocześnie tradycyjnego smaku: