Porady

Jak gotować komosę ryżową

Znana i doceniana na świecie komosa ryżowa, znajduje się w czołówce najzdrowszych roślin spożywanych przez człowieka. Uprawiana już 5000 lat temu w Ameryce Południowej, nazywana była „złotem Inków”. Obecnie zyskuje coraz większą popularność w naszym kraju. I nic dziwnego – w małych błyszczących ziarenkach kryje się mnóstwo cennych dla zdrowia składników. Warto wiedzieć, jak ugotować komosę ryżową, aby nasze posiłki były smaczne i zdrowe.

Dlaczego warto jeść komosę?

Komosa ryżowa, zwana też często quinoa, to jednoroczna roślina uprawiana obecnie głównie na obu Amerykach i częściowo w Europie. W zależności od odmiany, jej nasiona mogą mieć różne kolory: od białej, poprzez czerwoną, brązową, na czarnej kończąc. Przy czym im ciemniejszy kolor, tym smak jest intensywniejszy, a orzechowy aromat bardziej wyczuwalny.

Te drobne, dość niepozorne ziarenka mogą stanowić wyjątkowe urozmaicenie naszej diety. Ich właściwości sprawiają, że wśród mięs i warzyw na naszym stole często powinna pojawiać się także właśnie komosa ryżowa. Jak ugotować komosę ryżową, by nie utracić  jej cennych wartości i nadać świetnego smaku wybranym potrawom?

Komosa ryżowa – jak gotować?

Jeśli chodzi o gotowanie, komosa ryżowa nie jest trudna w przyrządzeniu. Przygotowujemy   ją bardzo podobnie jak inne kasze – zgodnie z umieszczoną na opakowaniu instrukcją. Warto jednak wcześniej dokładnie oczyścić quinoa, by pozbyć się resztek goryczki. W tym celu warto przełożyć ją do sitka z drobnymi oczkami i płukać przez minutę w zimnej wodzie, cały czas mieszając palcami.

Jak gotować komosę ryżową, aby nabrała delikatnie orzechowego smaku? Można ją przed gotowaniem lekko podprażyć. Na patelni z grubym dnem rozpuszczamy łyżkę masła klarowanego, a następnie wsypujemy osuszone ziarna. Dodajemy szczyptę soli i mieszamy łyżką przez kilka minut, aż się lekko zarumieni.

Tak przygotowaną komosę przekładamy do garnka zalewamy zimną wodą w proporcji 2 części wody na 1 część nasion. Gdy doprowadzimy do wrzenia, zmniejszamy ogień, przykrywamy pokrywką i gotujemy około 15 minut, dopóki quinoa nie wchłonie całego płynu. Gotowe ziarenka powinny być lekko przezroczyste, z widocznymi białymi kiełkami. Przygotowaną w ten sposób komosę można wykorzystać do dań mięsnych, warzywnych, różnych zup i gulaszy.

Komosa ryżowa w sycących daniach i przystawkach

Komosa ryżowa jest również świetnym składnikiem lekkich sałatek, czyniąc z nich osobne, lekkostrawne i zdrowe dania, idealne na lunch albo kolację. Wspaniale komponuje się z delikatnym mięsem kurczaka, które możemy usmażyć bez dodatku tłuszczu, wykorzystując papirus z ziołami – np. WINIARY POMYSŁ NA… PAPIRUS Soczystą pierś kurczaka z czosnkiem i ziołami. Quinoa doskonale smakuje także w towarzystwie warzyw czy serów. Łącząc ulubione składniki, stworzymy sycącą i smaczną sałatkę. Można ją zjeść na ciepło lub spakować do lunch boxa i zabrać ze sobą do pracy. Smacznego!

Drobne ziarenka z powodzeniem możemy wykorzystać także jako składnik przystawek. Komosa ryżowa z powodzeniem zastąpi ryż i każda inna kasze w przepisach na faszerowane warzywa. Inny pomysł na jej wykorzystanie to jogurtowe desery lub „owsianki”, do których, zamiast płatków owsianych lub ryżu, dodamy właśnie quinoa. Możliwości pozwalających na wykorzystanie potencjału komosy jest naprawdę wiele, dlatego warto eksperymentować!

Komentarze

Podziel się opinią, oceń lub dodaj coś od siebie!