Jak dobrze ugotować kaszę?

Kasze to kopalnia cennych witamin, minerałów i składników odżywczych, dlatego warto często po nie sięgać. Ale jak je gotować, aby zachowały swoje dobroczynne właściwości, odpowiednią sypkość oraz pyszny smak? Poniżej znajdziesz kilka uniwersalnych wskazówek oraz dokładny sposób przygotowywania popularnych kasz.

Wybierając kaszę staraj się sięgać po tę gotowaną w garnku luzem, a unikać opakowań porcjowanych w woreczki. Po pierwsze szybko zauważysz, że tak pakowana kasza jest tańsza oraz umożliwia dowolne dozowanie, dzięki czemu możemy uniknąć wyrzucania nadmiaru, bądź nakładania zbyt dużych porcji. Gotując kaszę luzem, w niewielkiej ilości wody mamy jednak przede wszystkim pewność, że całe dobro ukryte w ziarnach w nich pozostanie. Podczas gotowania kaszy w worku w dużej ilości wody wiele cennych składników przenika do niej, a po ugotowaniu jest wylewanych.

Aby nadać kaszy smaku możesz gotować ją nie tylko na wodzie, ale też na bulionie, a np. kaszę jaglaną także na mleku (tak ugotowana kasza jaglana świetnie sprawdzi się na śniadanie bądź do deserów).

  • Kasza jęczmienna

    Porcja na osobę: ok. 50 gramów (1/3 szklanki) suchej kaszy
    Ilość wody: ok. 2,5 porcji wody na 1 porcję kaszy

    Sposób gotowania:
    1. Kaszę przepłucz na sitku, aż woda będzie czysta.
    2. Wodę zagotowuj pod przykryciem z dodatkiem niewielkiej ilości oleju oraz soli.
    3. Wsyp kaszę, zamieszaj, przykryj i ponownie zagotuj wodę. Po zagotowaniu zmniejsz gaz na minimalny.
    4. Kaszę gotuj ok 15-25 minut* (zależnie od grubości ziaren) nie mieszając.
    5. Po ugotowaniu zostaw kaszę pod przykryciem, aż wchłonie resztę wody.
    *pęczak gotuj 30 minut

    Kasza jęczmienna
  • Kasza gryczana

    Porcja na osobę: ok. 50 gramów (1/3 szklanki) suchej kaszy
    Ilość wody: ok. 2 porcji wody na 1 porcję kaszy

    Sposób gotowania:
    1. Wodę zagotuj pod przykryciem z dodatkiem niewielkiej ilości oleju oraz soli.
    2. Wsyp kaszę, zamieszaj, przykryj i ponownie zagotuj wodę. Po zagotowaniu zmniejsz gaz na minimalny.
    3. Kaszę gotuj ok. 15 minut nie mieszając.
    4. Po ugotowaniu zostaw kaszę pod przykryciem, aż wchłonie resztę wody.

    Kasza gryczana
  • Kasza bulgur

    Porcja na osobę: ok. 50 gramów (1/3 szklanki) suchej kaszy
    Ilość wody: ok. 2 porcji wody na 1 porcję kaszy

    Sposób gotowania:
    1. Kaszę przepłucz na sitku pod wodą, aż woda będzie czysta.
    2. Wodę zagotuj pod przykryciem z dodatkiem niewielkiej ilości oleju oraz soli.
    3. Wsyp kaszę, zamieszaj, przykryj i ponownie zagotuj wodę. Po zagotowaniu zmniejsz gaz na minimalny.
    4. Kaszę gotuj ok. 10 minut nie mieszając.
    5. Po ugotowaniu zostaw kaszę pod przykryciem, aż wchłonie resztę wody.

    Kasza bulgur
  • Kasza jaglana

    Porcja na osobę: ok. 50 gramów (1/4 szklanki) suchej kaszy
    Ilość wody: ok. 2 porcji wody na 1 porcję kaszy

    Sposób gotowania:
    1. Kaszę przepłucz na sitku pod gorącą wodą, aż woda będzie czysta.
    2. Wodę zagotuj pod przykryciem z dodatkiem niewielkiej ilości oleju oraz soli.
    3. Wsyp kaszę, zamieszaj, przykryj i ponownie zagotuj wodę. Po zagotowaniu zmniejsz gaz na minimalny.
    4. Kaszę gotuj ok. 20 minut nie mieszając, aż wchłonie prawie całą wodę.
    5. Po ugotowaniu zostaw kaszę pod przykryciem aż wchłonie resztę wody.

    Wskazówki:
    1. Przed gotowaniem kaszę można podprażyć na suchej patelni, co uwalnia jej orzechowy aromat.
    2. Kaszę można też gotować na mleku, mleku kokosowym albo roślinnym.

    Kasza jaglana