WINIARY
GOTUJĘ
PUNKTUJĘ

Powrót do Kulipedii »

Dieta dla cukrzyków

Odpowiedź

do góry

Dieta cukrzyka nie różni się znacznie od prawidłowej, zbilansowanej diety zdrowego człowieka i - co najważniejsze - nie wymaga wielu wyrzeczeń. Codzienne posiłki składają się z takich samych potraw i są skomponowane z tych samych produktów, jednak ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji. Największą trudnością jest konieczność „przestawienia” się ze złych nawyków żywieniowych, które często utrwalane są przez lata.

Cukrzyca jest przewlekłym schorzeniem przemiany materii spowodowanym brakiem lub nieprawidłowym działaniem hormonu – insuliny. Insulina jest odpowiedzialna za dostarczenie glukozy do komórek w organizmie, gdzie ulega dalszym przemianom, obniżając w konsekwencji stężenie cukru we krwi. Jeśli więc organizm nie produkuje tego hormonu, dochodzi do hiperglikemii, w efekcie której zaburzona zostaje gospodarka węglowodanów, tłuszczy, białek i wodno-elektrolitowa. Istnieje kilka odmian cukrzycy – typu I, II, III, cukrzyca u kobiet w ciąży i inne rodzaje spowodowane np. działaniem substancji chemicznych. Na stan zdrowia chorego na cukrzycę człowieka ogromny wpływ wywiera dieta.

Podstawą diety dla diabetyka jest regularne spożywanie 5-7 posiłków dziennie, co wymaga kontroli i samodyscypliny. Dorośli biorą odpowiedzialność za siebie samych, jednak w przypadku dzieci cierpiących na cukrzycę, to rodzice muszą pamiętać o systematycznym dostarczaniu pokarmów.

Co więc może jeść cukrzyk? Niskokaloryczne, niezawierające soli oraz cukru (można go zastąpić ksylitolem) potrawy gotowane na parze, duszone lub pieczone w folii. W menu osoby z zaburzoną gospodarką insulinową powinny znaleźć się produkty takie jak chude mięso i sery, odtłuszczone produkty mleczne, kasze i morskie ryby. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego dobrze jest zamienić na oleje roślinne typu oliwa z oliwek, która dodatkowo jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, wpływających na utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Cukrzycy powinni mieć zawsze pod ręką „małe co nieco”, aby wyprzedzać niekontrolowane napady głodu. Dzień najlepiej zacząć od ciemnego pieczywa lub beztłuszczowego jogurtu z musli. Pozostałe posiłki powinny bazować na chudych mięsach i tłustych rybach, a jako przekąski najlepiej jadać surowe warzywa. Warto też pamiętać o aromatycznych ziołach i przyprawach, które nadadzą charakteru i smaku każdej potrawie.

Należy pamiętać, by dietę cukrzyka uzupełnić o... jak największą porcję ruchu. Interesujące jest to, że po jadłospis dla osób cierpiących na cukrzycę sięga coraz więcej zdrowych ludzi, szukających zbilansowanej, optymalnej diety, która pozwoliłaby im na kontrolowaną utratę wagi bez efektu jo-jo.

Ostatnie oceny i komentarze

do góry

Dodaj ocenę i komentarz

Nikt jeszcze nie skomentował tej porady. Twój komentarz może być pierwszy!

Bądź na bieżąco z nowościami
na WINIARY.pl

Zapisz się na nasz newsletter.
Kulinarne inspiracje prosto na skrzynkę mailową!

Przepisownik

  • Przepisy na każdy dzień
    Znajdziesz je łatwo i szybko
  • Mnóstwo inspiracji
    Dziel się i korzystaj
  • Dostęp do WINIARY.pl
    Gdziekolwiek jesteś.
  • Bezpłatna aplikacja
    Zawsze darmowa

Pobierz na telefon: